Дистанційне навчання. Українська мова 9 клас

Вітаю!
 Попрацюймо!

Ми навчаємося не для школи, а для життя.


Сенека Молодший

15.02.2022.

Тема: Контрольна робота.

Всі види контролю виконувати на окремиих подвійних аркушах

1.    Читання мовчки учнями незнайомого тексту. 

ЩО ТАКЕ УКРАЇНА?

Україна — це земля, де живуть українці. Вона є всюди там, де гомонить наша рідна українська мова й пісня, всюди там, де люди пам'ятають про спільну минулу долю й недолю, всюди там, де люди бережуть давній український звичай, усюди там, де лю­ди хочуть свобідного українського життя.

Україна — це великий, багатий і славний колись край. Широ­ко й далеко простягся він — на тисячі дві верстов уздовж, близь­ко одну — впоперек. Від швидкої річки Попраду і болотяного Ве­пру простягається Україна по далекий, рудими степами оточений Каспій, від гарячого угорського низу й лісових верхів Карпат аж поза рибний Дін, від темних борів Біловезької Пущі аж по вічно кригою скутий Кавказ, від бездонних боліт Полісся до сонячних берегів Чорного моря.

Багато-багато в Україні земель, міст, місте­чок, сіл. Є в Карпатських горах згорена Лемківщина, бідна Бойківщина і бадьора Гуцульщина; є під Карпатами багате на сіль і нафту Підгір'я, де лежать старі українські княжі міста Пере­мишль і Галич; є Розточчя зі славним Львовом, нещасна Холм-щина з Холмом; є лісове Підлясся з міцним Берестом, є болотяне Полісся з Пинськом і Мозирем; є стара Волинь з Володимиром і Кременцем, Луцьком і Житомиром; є родюче Поділля з Терно­полем, Кам'янцем і Могилевом; є багата на садовину Бесарабія; є вкрита старими городищами й могилами Київщина з золотовер­хим Києвом, гетьманським Чигирином та святою кожному з нас Тарасовою могилою коло Канева; є Чернігівщина, Полтавщина й Харківщина з безліччю давніх козацьких міст; є Донеччина з великими шахтами вугілля й заліза; є Слобожанщина, що сягла аж за Дін під Курськ та Воронеж; є давня запорізька земля у Херсонщині, Катеринославщині й Таврії, де на місцях давньої Запорізької Січі «мудрий німець картопельку садить», а над мо­рем розсілись міста Одеса, Миколаїв, Херсон, Таганрог, Ростов; є й татарський колись Крим і підкавказька козацька Кубанщина, Чорноморія й Ставропільщипа. Хто перелічить ті міста, містечка, села, слободи, хутори! Хто про них усіх докладно розкаже! Гру­безної книги на це треба й не одної! Велика Україна, у півтора рази більше Німеччини або Франції, на третину більше Англії. Та й куди багатша! Було б де розжитися на славу, і дивувався б увесь світ, як то щасливо живеться українському народові.

Правда! Та й тепер дивується весь світ, але лиш українській неволі, українським злидням! Бо сидить український народ на ла­нах родючих, на багатствах великих, над величними суднохідни­ми ріками й морями, над великими торгівельними шляхами. Та й що йому з того? Від віків різні чужинці пасуться його потом і кров'ю, його хлібом, худобою, його лісом і пасікою, його вугіл­лям і залізом. А український народ останню, кров'ю прикипілу сорочку для них з плеча здіймає, останню ложку страви їм від­дає, сам з голоду й холоду гине або йде в далеку чужину шукати долі: в Канаду, Бразилію, Сибір, Туркестан.

Чому це так? Чи ті чужинці такі вже нелюди, що не дають жити українському народові? Ні! Це ж такі самі люди, як і ми, українці, так само як ми потребують їсти й спати, так само живуть і вмирають, так само кохають і ненавидять. Але вони нам, українцям, були, є і бу­дуть чужі, а кожен найбільше собі добра бажає, хоча би другий на тім мав не знати як потерпати. Це вже такий закон природи: усі мусять боротися весь свій вік за існування своє — не чуже. Ми, українці, найбільше через нашу незгідливість не могли ні­коли успішно боротися проти чужинських впливів. Тому-то в бо­ротьбі за існування перемогли нас чужинці й сіли нам на шию 

Тести

1. Стиль прочитаного тексту.

А  Художній.

Б  Публіцистичний.

В  Науково-популярний.

Г  Епістолярний.

2. Визначення, що найбільш точно формулює поняття про Україну.

А  Україна — це територія, окреслена відповідними географічними назвами на карті.

Б  Україна — це країна.

В  Україна — це земля, на якій живе український народ зі своєю мовою, культурою та  традиціями.

Г  Україна — це простір, відмежований кордонами від інших держав.

3. Широ­ко й далеко простягся наш край  — на тисячі дві верстов уздовж, та…….   упоперек.

А  одну;

Б   дві;

В  три;

Г  чотири.

4. Україна простягається …

А  Від верхів Карпат поза рибний Дін.

Б  Від Сяну до Дону.

В  Від Полісся до Катеринославщини.

Г  Від Тернополя до Києва.

5. Україна простяглася від річок.

А  Сяну і Дону.

Б  Попраду і Вепру.

В  Бугу і Дніпра.

Г  Ворскли і Десни.

6. Стародавнє місто Перемишль розташовано.

А  У Карпатах.

Б  На Підгір'ї.

В  На Розточчі.

Г  У Холмщині.

7. Тернопіль знаходиться.

А  На Поліссі.

Б  На Поділлі.

В  На Волині.

Г  На Лемківщині.

 

8. Могила Т. Шевченка знаходиться.

А  Під Києвом.

Б  Під Каневом.

В  Під Черніговом.

Г  Під Полтавою.

9. Увесь світ стосовно України дивувало і дивує.

А  Українські багатства.

Б  Українські краєвиди.

В  Українські простори.

Г  Українські злидні.

10. Територія з безліччю давніх козацьких міст.

А  Київщина з золотоверхим Києвом.

Б  Чернігівщина, Полтавщина й Харківщина.

В  Поділля з Тернополем.

Г  Донеччина і Слобожанщина.

11. Україна більша за Францію або Німеччину.

А  У півтора раза.

Б  У два з половиною рази.

В  У два рази.

Г  На третину.

12. Для гідного життя на своїй землі нашому народові не вистачає.

А  Войовничості.

Б  Природних ресурсів.

В  Злагоди.

Г  Розуму.

Складнопідрядне речення

 

Тест

 

Завдання містять по 4 варіанти відповідей, з яких одна правильна (1 бал за правильну відповідь).

 

1. За значенням і будовою складнопідрядні речення поділяються на...

А. Підрядні означальні та підрядні з'ясувальні.

Б. Підрядні з'ясувальні та підрядні обставинні.

В. Підрядні означальні та підрядні обставинні.

Г. Підрядні означальні, підрядні з'ясувальні та підрядні обставинні.

 

2. У котрому рядку з поданих складнопідрядних речень є підрядне способу дії?

А. Я родом з тих країв, де пахне небом і весною (І. Гринько).

Б. Дружба тільки тоді могутня й облагороджуюча, коли вона є маленьким паростком ідеалу

(В. Сухомлинський).

В. Огні в тій стороні погашено, щоб ворог передчасно не доглянув, що тут робиться (І.Франко).

Г. А сонечко встане, як перше вставало (Т. Шевченко).

 

3. У котрому з поданих складнопідрядних речень є підрядне часу?

А. Хай мені зоріють зорі, доки сонце моє спить (О. Олесь).

Б. Хоч спека й немилосердна, проте квітам ми не дали зав'янути (3 газ.).

В. Прискорено йдемо за днем золотокрилим туди, де криці дзвін напружено гуде (В.Сосюра).

Г. Щоб оцінити чию-небудь якість, треба мати бодай якусь дрібку цієї якості і в самому собі (В. Шекспір).

 

4. Підрядна частина у наведеному складнопідрядному

Не стануть святами ніколи будні, хоч як би там не мудрували трутні.

А. Підрядна умови.                      Б. Підрядна допустова.   

 В. Підрядна означальна.             Г. Підрядна з'ясувальна.

 

5. У котрому рядку підрядне означальне речення?

А. Зорею станьмо для людей, щоб їхній шлях світлішим був (В. Швець).

Б. Ви знаєте, як пахне хліб диханням сіяча, вогнем безсонних діб? (Л. Забашта).

В. Бережіть теє слово, що гранилось віками у битвах, у трудах (Л. Забашта).

Г. Щасливий тим, що живу тобою, Вітчизно рідна - земле сподівань (М. Сингаївський).

 

6. Яке з поданих складнопідрядних речень з підрядним місця?

А. Я з тих країв, де над Дніпром цвітуть, шумлять гаї (М. Нагнибіда).

Б. Ким не став би у житті ти, все одно ти мусиш володіти стилем офіційно-діловим (Д.Білоус).

В. Понеси мене на крилах, радосте моя, де на пагорбах і схилах сонця течія (В. Симоненко).

Г. Щоб вволю всього мати, треба чесно працювати (Нар. творч.).

 

7. У котрому з поданих складнопідрядних речень є підрядне наслідкове?

А. Листя горобини з зеленого стало жовтим, так що його важко було відрізнити від ягід

(В. Гжицький).

Б. Хоч не одного там калічили ті скали, ми далі  йшли (І. Франко).

В. Якби мені знову колишняя сила, тоді б мене туга оця не гнітила (Леся Українка).

Г. Я для пісні вікно розчинив, щоб вона залила мою душу весною (В. Сосюра).

 

8. У котрому з поданих складнопідрядних речень є підрядне умови?

А. Як одступиш од грамоти на аршин, то вона од тебе - на сажень (Нар. творч.).

Б. Давно так не було відрадно на душі в чоловіка, бо там добре вмістились і люди, і земля, і ніч (М. Стельмах).

В. Небо, яке ніби хтось зранку позамітав, тепер затягнулось (Р. Горак).

Г. Благословенна будь же ти, хвилино, коли почула я дитячий крик (Л. Костенко).

 

9. У котрому з поданих складнопідрядних речень є підрядне причини?

А. Люди, які жертвують усім для інших, творять свою справу (П. Загребельний).

Б. Вікна завішували шторами, через те що сонце пекло немилосердно (3 газ.). 

В. Кому правди не треба, тому й честь не потрібна (Нар. творч.).

Г. Ми їхали в Крим, щоб відпочити (3 газ.).

 

10. Підрядна частина у наведеному складнопідрядному

Щоб розпізнати людину, треба її полюбити.

А. Підрядна умови.                      Б. Підрядна допустова.   

В. Підрядна причини.                  Г. Підрядна мети.

 

11. Яке з поданих речень складнопідрядне з підрядним з’ясувальним?

А. Люблю я власну мрію, що там у серденьку на дні відмалечку лелію (Леся Українка).

Б. Дівчина стала радо показувати йому, що збирає кленові листки (М. Малиновський).

В. Коли ж твій труд в народі не лишивсь – ти марно жив, даремно народивсь (П. Воронько).

Г. Нещастя трапляються там, де люди втрачають віру одне в одного (І. Цюпа).

 

12. У котрому рядку подані сполучники, які не вживаються у складнопідрядному реченні?

А. Мов, немов, ніби.       Б. Коли, якщо, перед тим як.

В. І, а, але, то, чи.            Г. Для того щоб, що, куди.

 





08.02.2022 та 10.02.2022

Тема: Складнопідрядні речення з кількома підрядними частинами. Розділові знаки в такому реченні

«Мозковий штурм»( Усно)

1.    Яке речення називається складнопідрядним? Наведіть приклад.

2.    Чим можуть бути поєднані частини складнопідрядного речення? (Сполучники та сполучні слова).

3.    Як відрізнити сполучники та сполучні слова? (Сполучники – службові частини мови, а сполучні слова –  самостійні).

4.    Яка схема складнопідрядного речення? Наведіть приклад.

5.    Який розділовий знак ставимо між частинами складнопідрядного речення?

6.     Які вказівні слова може мати головна частина складнопідрядного речення? (Вказівні слова: там, туди, звідти, той, такий).

7.     На які види поділяться складнопідрядні речення за значенням?

8.    Охарактеризуйте складнопідрядні речення з означальною підрядною частиною.

9.     На які питання вона відповідає?

10.Пояснює слово чи все головне речення?

11. Охарактеризуйте складнопідрядні речення зі зясувальною підрядною частиною.

12.На які питання вона відповідає?

13.Пояснює слово чи все головне речення?

14. Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним зясувальним?

15.Охарактеризуйте складнопідрядні речення з обставинною підрядною частиною.

16. Що таке складнопідрядне речення з підрядним часу та місця?

17.На які питання відповідає підрядна частина такого речення?

18.Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним часу та місця?

19.Що таке складнопідрядне речення з підрядним способу дії і ступеня?

20.На які питання відповідає підрядна частина такого речення?

21.Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним способу дії і ступеня?

22.Що таке складнопідрядне речення з підрядним порівняння?

23.На які питання відповідає підрядна частина такого речення?

24.Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним порівняння?

25.Що таке складнопідрядне речення з підрядним причини?

26.На які питання відповідає підрядна частина такого речення?

27.Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним причини?

28. Де стоїться здебільшого підрядна частина такого речення? (Підрядне причини здебільшого стоїть після головної частини).

29.Що таке складнопідрядне речення з підрядним мети?

30.На які питання відповідає підрядна частина такого речення?

31.Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним мети?

32.Що таке складнопідрядне речення з підрядним умови?

33.На які питання відповідає підрядна частина такого речення?

34.Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним умови?

35.Що таке складнопідрядне речення з підрядним наслідку?

36.На які питання відповідає підрядна частина такого речення?

37.Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним наслідку?

38.Де стоїться здебільшого підрядна частина такого речення? (Підрядне наслідку завжди стоїть після головної частини).

39.Що таке складнопідрядне речення з підрядним допусту?

40.На які питання відповідає підрядна частина такого речення?

41.Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним допусту?

V.             Сприйняття навчального матеріалу.



Вправа 1.  Прочитайте речення. Визначте тип підрядності кожного з них (усно).

1. Коли сонечко вимахне з-за дерев і настил на поромі закурить сріблястим відпаром, ми вирушаємо на той бік (За Гр. Тютюнником). 2. Епохо, дай мені завзяття на кожен день, на кожну мить, щоб міг нащадкам розказать я про те, як ми навчились жить (М. Сингаївський). 3. Я ладен стати й грудкою земною, аби шуміла поруч десь ріка і небо голубіло наді мною (Д. Луценко). 4. З двох людей, що посварилися, винен той, хто розумніший (В. Гюго). 5. І хоча не видно було в небі блискавиць, не лунало громове рокотання, та відчувалося, що надходить злива (А. Шиян).

Вправа 2. Прочитайте речення й виконайте завдання (розділові знаки пропущено).

1. Люблю весну коли плюскочуть ріки коли рида од щастя соловей і заглядає сонце під повіки у тишині задуманих алей (В. Сосюра). 2. І якщо ми нарешті зрозуміли що треба берегти природу то давно треба зрозуміти що екологія мови це екологія наших душ (Г. Нудьга). 3. Бог добрий простить людям хоч як вони його гнівають хоч мордують одні одних убивають осуджують (О. Кобилянська). 4. Постояв біля Неви помилувався сфінксами які сьогодні були кумедно хмурими бо розтавала паморозь пригріта сонцем і почвалав на величезний постійний міст через Неву (В. Шевчук). 5. Хоча на сумнів взято все доцільне хоча життя неначе поле бою хоча я сам у рамочці прицілу останнє слово я лишаю за собою (В. Крищенко).

А. Перепишіть речення й розставте розділові знаки.

Б. Побудуйте схеми речень і визначте тип підрядності.

Вправа 3. Прочитайте текст і виконайте завдання.

На межі літа й осені дозрівають волоські горіхи. Цими плодами полюбляють ласувати різні птахи — горобці, синиці, голуби, ворони. Та, мабуть, з усіх пернатих найбільша «любов» до горіхів — у граків. З кінця серпня до початку вересня граки буквально окуповують родючі дерева. І починається!

Погоні граків із горіхами в дзьобах один за одним, намагання перехопити чийсь утрачений горіх, зробити якомога більше горіхових запасів на зиму. І так триватиме до весни.

За граками, які вовтузяться з волоськими горіхами, можна спостерегти, як вони зривають плоди з дерев, розлущують їх, ховають, а потім шукають узимку. Ситий птах може просто тримати горіх у дзьобі, довго ходити з ним, перелітати з місця на місце, нізащо не розлучаючись із своєю здобиччю (За В. Ільчуком).

Випишіть складнопідрядне речення з кількома підрядними.

Б. Побудуйте схему речення й визначте тип підрядності.

Вправа 4. Прочитайте текст і виконайте завдання.

Ведмідь білий — ніс чорний. Чому? Ніс не вкритий шерстю, інакше ведмедю було б важко дихати. Але саме на ніс потрапляє багато сонячних промінчиків, які у великій кількості шкідливі, так що тварина може захворіти. Щоб цьому запобігти, природа розфарбувала носи в темний колір. До речі, у білого ведмедя чорна й уся шкіра під шерстю. Сама ж шерсть насправді не має кольору. Просто кожна волосинка чудово відбиває сонячне світло, тому нам здається, що вона біла. Це допомагає ведмедям виживати й бути непомітними серед снігів і криги. Коли вони підкрадаються до здобичі, прикривають ніс лапою, щоб не видати себе (О. Лавренчук).

А. Знайдіть і випишіть складнопідрядні речення з кількома підрядними.

Б. Визначте тип підрядності виписаних речень.

Вправа 6. Запишіть слова у дві колонки: 1) з пропущеною літерою е; 2) з пропущеною літерою и.

Ан..кдот, реч..татив, кр..ативний, ор..гінальний, с..ньйора, опт..міст, мед..тація, ув..ртюра, л..генда, аплод..сменти, ал..горичний, х..мерний, ар..стократ.

З перших букв записаних слів складіть назви представників фауни.

Запам’ятайте правильний варіант слововживання.

НЕПРАВИЛЬНО

ПРАВИЛЬНО

вільна вакансія

Вакансія

пам’ятний сувенір

Сувенір

прейскурант цін

Прейскурант

моя автобіографія

автобіографія, моя біографія

у місяці травні

у травні

 

СИНТАКСИЧНИЙ РОЗБІР СКЛАДНОПІДРЯДНОГО РЕЧЕННЯ

1. Вид складного речення.

2. Вид речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

3. Кількість частин і засоби зв’язку.

4. Вид підрядності — послідовна, однорідна, неоднорідна або поєднання цих видів (якщо речення з кількома підрядними).

5. Зв’язки між частинами речення за змістом (головна, підрядна частина, вид підрядної частини).

6. Розділові знаки (між частинами складнопідрядного речення).

7. Схема речення.

Повний синтаксичний розбір складнопідрядного речення включає й розбір кожної частини як простого речення.

Зразок усного розбору

Я виростав серед пісень, які співала тихо мати (І. Світличний).

Речення складнопідрядне; розповідне; неокличне; складається з двох частин, поєднаних сполучним словом які й інтонаційно; перша частина — головна, друга — підрядна означальна; між частинами ставиться кома.

Зразок письмового розбору

Я виростав серед пісеньякі співала тихо мати (І. Світличний).

Речення складнопідрядн.; розпов.; неокл.; дві част., з’єдн. спол. сл. які й інтон.;    1 — гол., 2 — підрядн. озн.

Виконати синтаксичний розбір речення.

Трохи вгамувавши дихання, Ольвія по схилу балки піднялася наверх, аби розвідати, що там діється і куди їй іти далі (В. Чемерис).

VIII.    Домашнє завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал.

 Прочитайте текст і виконайте завдання.

Про те, що тварини можуть добре впливати на наше самопочуття, було відомо ще в давнину. Але аніматерапію (лікування за допомогою тварин) лікарі почали використовувати не так давно.

Птахи своїм співом сприяють розслабленню та поліпшують настрій, (що ...),    (яка ...). Спостереження за акваріумними рибками усувають стрес. Хом’яки, мишки, кролики допомагають замкнутим і невпевненим у собі людям перемогти страх перед незнайомцями. Коні лікують порушення опорно-рухового апарату, верхова їзда розвиває відчуття рівноваги, поліпшує координацію рухів. Погладжування кішки добре заспокоює нерви, знижує кров’яний тиск і нормалізує пульс (За матеріалами УНІАН).

А. Доповніть виділене речення підрядними частинами (згідно зі схемою).

Б. Переробіть одне з речень другого абзацу на складнопідрядне з кількома підрядними.




01.02.2022

Тема: Розвиток мовлення. Діалог-обговорення актуальної теми

Кожна освічена людина зацікавлена в тому, щоб правильно і гарно говорити. Щоб навчитися цьому мистецтву, потрібно володіти технікою мовлення, знати головні психологічні засади стосунків між людьми і, зрештою, мати що сказати. Дуже часто ми використовуємо такий вид мовленнєвого спілкування як діалог. Саме складанню та розігруванню діалогів присвячено наш урок.

 Актуалізація опорних знань.

Клоуз-тест. Письмово в зошит лише відповіді

1.    Розмова двох осіб — це... 

2.    Слова кожного зі співрозмовників діалогу називають ... 

3.    Висловлювання однієї людини — це... 

4.    Мовлення має дві форми... 

5.    Процес мовлення називають... 

6.    Мовленнєва діяльність має чотири види... 

7.    В усному діалогічному спілкуванні поєднано види мовленнєвої діяльності... 

8.    Умови, за яких відбувається спілкування, називають... .

9.    Обставини, у яких спілкуються, можуть бути... 

10.Той, кому адресують мовлення, — ... 

11.Сукупність норм поведінки, правил чемності називають... 

12.Правила поведінки передбачають використання сталих висловів, так званих слів ввічливості, які інакше називають... 

   Узагальнення та систематизація знань в процесі практичної роботи.

1.    Виконання вправ.

Вправа 1.  Прочитайте вислови. Яка позиція в них відстоюється? Чи погоджуєтесь ви з такою точкою зору? Відповідь поясніть.( усно)

  • «Мистецтво навчання є мистецтво пробуджувати в юних душах допитливість і потім задовольняти її» (А. Франс).
  • «Чим більше знаєш, тим більше можеш» (Е. Абу).
  • «Скільки б ти не жив, усе життя слід навчатися» (Сенека).

Вправа 2. Прочитайте текст.

Що дає нам навчання?

Як відомо, деякими справами можна займатися протягом усього свого життя. Однією з таких справ є навчання. Навчатися люди починають відразу ж після свого народження — вони вивчають навколишній світ, дізнаються про все нове, що є цікавим для них. Через якийсь час діти йдуть до школи, а потім і до вищих навчальних закладів, щоб отримувати ще більше інформації, засвоювати її і потім приносити користь суспільству. Все це є дуже важливим.

Водночас навчатися цілком можливо і навіть потрібно протягом усього свого життя. Що може дати нам навчання і чому ми повинні займатися цим? Насамперед, це цікаво. Кожна окремо взята людина знає зовсім не так багато, як їй час від часу здається. У світі доступна просто величезна кількість інформації, яка так ніколи і не стає відомою окремій людині. Щодня людина може дізнаватися щось нове, відкривати перед собою незвідані горизонти знань і ставати таким чином набагато кращим.

Освічена людина, яка багато чого знає, напевно, також стане популярною серед інших. Усі прагнуть до нових знань, а також до цікавої інформації. Отримати її зазвичай можна від співрозмовників. Тому, якщо ви будете багато знати і цікаво про це розповідати, то ніколи не залишитеся одиноким, адже у вас завжди буде компанія з людей, яким цікаво з вами спілкуватися.

Як відомо, спілкування дуже важливе для кожної людини. Якщо ви будете освіченим і цікавим співрозмовником, ви, напевно, будете притягувати таких самих людей, які будуть ділитися своєю інформацією з вами. Таким чином, ви і самі будете ставати все розумнішими і розумнішими.

Людина з хорошою освітою і великою кількістю знань завжди буде користуватися великим попитом на ринку праці. Така людина навряд чи коли-небудь зіштовхнеться з фінансовими проблемами. Не можна виключати і того, що такій людині вдасться навіть стати дуже багатою. Це не тільки домисли, а й статистика - досить рідко серед багатих людей можна зустріти когось, хто не має вищої або середньої освіти.

Втім, у всі часи існували люди, які вважали, що освіта і навчання зовсім нікому непотрібні, що з кожною життєвою проблемою можна розібратися і без них. Іноді удача посміхається таким людям, але навряд чи варто вважати це закономірністю. Історія знає набагато більше випадків, коли люди ненавчені й неосвічені успіху не досягають і проживають своє життя порожньо і безглуздо.

-        Чи згодні ви з думками, викладеними у ньому?

-        Чи змінилась ваша думка після прочитання тексту?

-         Випишіть з тексту тези для підтвердження думки, що навчання – шлях до успіху.

Слово вчителя.

 Французький письменник та авіатор Антуан де Сент Екзюпері свого часу сказав: «Найбільша розкіш на світі – це розкіш людського спілкування». Саме у спілкуванні людина показує себе, завдяки спілкуванню ми можемо зрозуміти, що людина відчуває, що її тривожить, які почуття переповнюють її. Тому не варто бути черствими один до одного, варто спілкуватися, а це, будьте певні, допоможе вирішити чимало проблем.

VIII.    Домашнє завдання.

1.    Написати диктант



 

 


 




03.02.2022

Тема: Розвиток мовлення. Ділове мовлення. Заява

Актуалізація опорних знань.

Бесіда за запитаннями:

1.     Які стилі мовлення вам відомі? (Художній, офіційно-діловий, розмовний, публіцистичний, конфесійний (релігійний), науковий).

5.    Охарактеризуйте детальніше офіційно-діловий стиль мовлення. Де він використовується? Які його характерні особливості?( усно)

6.    Чим відрізняється офіційно-діловий стиль від інших стилів мовлення?

( письмово)

7.      Які типи мовлення ви можете назвати? (Розповідь, опис, роздум).

9.    Детальніше охарактеризуйте розповідь.( письмово)

Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.  

Запиши у зошит у вигляды конспекта



Офіційно-діловий стиль — це сукупність мовних за­собів, призначених для регулювання ділових стосунків, спілкування на державно-політичному, громадському, економічному рівні, у законодавстві, сфері управління адміністративно-господарською діяльністю (офіційно-ділова мовна сфера).

Основні ознаки офіційно-ділового мовного стилю:

1. Офіційно-діловий стиль ґрунтується на логічній основі. Найважливішим у ньому є послідовність і точність викладу актів, документальність, об’єктивність оцінок, гранична чіткість, емоційно-експресивна нейтральність вислову.

2. Даний стиль відзначається суворими вимогами до лексики й фразеології (широке використання професій­ної термінології, канцеляризмів, абревіатур, відсутність діалектизмів, жаргонізмів, просторічних виразів, слів із суфіксами суб’єктивної оцінки тощо).

3. Діловий текст характеризується як зростаючою стандартизацією мови (вживання усталених словесних формул, значна частота повтору слів, зворотів, конс­трукцій), так і своєрідністю синтаксису (прямий поря­док слів: підмет — перед присудком і якомога ближче до початку речення; означення — перед означуваним; дода­ток — після керуючого слова; обставинні слова — яко­мога ближче до пояснюваного; вставні слова вживаються на початку речення тощо).

4. Високий ступінь одноманітності, стандарту форми, сувора регламентація розміщення та будови тексту.

Підстилі офіційно-ділового мовного стилю. Системи документації.

В офіційно-діловому мовному стилі виділяють такі підстилі:

1. Законодавчий — використовується в законотворчій сфері у вигляді Конституції, законів, указів, статутів, постанов тощо.

2.Дипломатичний — використовується в сфері між­ державних офіційно-ділових стосунків у вигляді договорів, конвенцій, протоколів, заяв тощо.

3.Юридичний — використовується в юриспруденції у вигляді актів, позовних заяв, протоколів, постанов, за­питів, повідомлень тощо.

4.Адміністративно-канцелярський — використовуєть­ся в професійно-виробничій сфері, правових взаєминах і діловодстві у вигляді офіційної кореспонденції, дого­ворів, контрактів, заяв, автобіографій, доручень тощо.

 Заява — це документ, у якому в письмовій формі викладено повідомлення громадянина або організації з приводу реалізації своїх прав чи захисту інтересів.

Оформлення заяви має певний порядок. У ній може висловлюватися прохання надати відпустку за власним бажанням, зарахувати до навчального закладу, перевести на іншу посаду тощо. Заява може містити перелік документів, що додають до неї.

Заяву пишуть від руки й в одному примірнику.

Заяви бувають особисті й службові. Особисті пише фізична особа, у них може зазначатися її домашня адреса. Службові готує організація чи установа, вони оформляються здебільшого на бланках певної форми.

Реквізити заяви:

• адресат (назва установи, посада та прізвище й ініціали керівника, до якого звертаються у формі давального відмінка);

• адресант (назва посади, прізвище, ім’я, по батькові заявника у формі родового відмінка);

• назва виду документа;

• текст;

• додаток (за потреби);

• дата;

• підпис.

Зверніть увагу!

Назву документа (заява) треба записувати посередині рядка з великої літери. Після неї крапка не ставиться. 

V.             Виконання практичних завдань.

Вправа 1. Прочитайте зразки заяви й виконайте завдання.

Зразок 1

Директорові Рівненського обласного ліцею

Сосюк Н. В.

директора Рівненської СЗШ № 8

Назарук Н. В.

Заява

Прошу дозволити баскетбольній команді нашої школи щосуботи з 10-ї до 13-ї години проводити тренування в спортивному залі вашого ліцею.

22.09.2017 р.                                                                                          Підпис

 

 

Зразок 2

Ректорові Київського університету імені Бориса Грінченка Огнев’юку В. О.

Ващенко Аліни Григорівни,

яка проживає за адресою:

м. Київ, вул. Каштанова, 10, кв. 199

Заява

Прошу зарахувати мене на перший курс Інституту людини. 2017 року я закінчила СЗШ № 230 м. Києва.

До заяви додаю:

1. Атестат про загальну середню освіту.

2. Автобіографію.

3. Медичну довідку.

4. Чотири фотокартки.

07.08.2017 р.                                                                                  Підпис

А. Прокоментуйте реквізити.

Б. Визначте, яка заява — проста, а яка — складна.

Вправа 2. За зразками вправи 1 складіть від власного імені дві заяви.

• Зарахування до 10 класу 

ЗАУВАЖТЕ!

У заяві, як і в будь-якому іншому документі, не можна вживати емоційно забарвленої лексики. Виклад має бути чітким і стилістично нейтральним. У тексті заяви не повинно бути обґрунтувань на зразок: «... бо в мене розболівся зуб». У таких випадках треба використовувати кліше: «за станом здоров’я», «за сімейними обставинами», «за власним бажанням» тощо.

Вправа 3. Прочитайте текст і виконайте завдання.

Коли настає час отримувати паспорт, більшість підлітків замислюється над тим, який же вибрати підпис. Найголовніше правило — підпис на документах має бути унікальним, швидким у виконанні та складним у відтворенні. Тільки ви маєте знати його особливості.

Традиційно в підписі використовують перші три літери прізвища. Проте треба враховувати, що дівчині після заміжжя доведеться його змінювати.

Ще одним важливим складником підпису є літери з імені або по батькові чи все разом. Спочатку поставте велику літеру прізвища, потім — дві маленькі букви з імені. Можна спробувати написати літеру на літері, особливо якщо у вашому прізвищі, імені, по батькові є букви Е, О, С. Наявність літер Т, Г, П, Б дасть змогу «прикрити» підпис горизонтальною лінією. Особливістю вашого підпису стане розчерк. Це можуть бути як ламані, так і заокруглені лінії (О. Ткаченко).

А. Розкажіть, чи придумали ви свій підпис. Який він?

Б. Скажіть, які поради, на вашу думку, треба врахувати.

Написання диктанту зі збірника.



VIII.    Домашнє завдання.

 Знайдіть у мережі Інтернет приклад заяви з помилками,  перепишіть у робочий зошит і червоною ручкою (простим олівцем) виправте помилки.

 

 

 

 

 







«Стислий усний переказ тексту публіцистичного стилю (за складним планом)»

1.    Що таке текст?

2.    Які основні ознаки тексту?

3.    Яка структура тексту?

4.    Які стилі мовлення вам відомі? (Художній, офіційно-діловий, розмовний, публіцистичний, конфесійний (релігійний), науковий).

5.    Охарактеризуйте публіцистичний стиль мовлення.

6.    Яка сфера його використання?

7.    Чи можна назвати публіцистичний стиль найбільш дієвим і широковживаним? Обгрунтуйте свою думку. (Поза сумнівом, адже це мова преси, радіо і телебачення, тобто тих інформаційних носіїв, які швидко доносять будь-яку інформацію, формуючи при цьому суспільну думку).

8.    Назвіть найважливішу функцію цього стилю (не лише викладати факти, але й давати їм оцінку).

9.    Що є основною формою викладу в публіцистичному стилі? (Монолог. Саме така форма викладу найкраще доносить інформацію, виступаючи, як правило, одкровенням її автора).

10.Які, на вашу думку, найхарактерніші ознаки даного стилю? (Чіткість, докладність, логічний виклад та офіційність).

11.Назвіть найдоречніші синтаксичні засоби, притаманні публіцистичному викладу (багатозначна образна лексика, експресивні слова та статі словосполучення, спонукальні й окличні речення, поширені та ускладнені прості речення, риторичні звертання, влучні, афористичні та заголовки-інтриги).

12.Які типи мовлення ви можете назвати? (Розповідь, опис, роздум).

13.Охарактеризуйте кожен із них.

14.Які види переказів ви знаєте? (Детальний, стислий, вибірковий; усний і письмовий).

15.Назвіть особливості стислого переказу. (Стислий переказ — це стислий, лаконічний, логічно послідовний виклад переказуваного тексту).


Робота з текстом (підготовча робота до стислого переказу).      

 

Він дав прихисток у слові цілій нації

Уже для багатьох поколінь українців і не тільки українців Тарас Григорович Шевченко означає так багато, що сама собою створюється ілюзія, ніби ми все про нього знаємо. Та це лише ілюзія. Шевченко — невичерпний і незбагненний. 9 березня, як завжди, Президент України урочисто вручив Шевченківську премію лауреатам 2017 року. Здавалося б, звична церемонія. Але виступ одного з нагороджених, поета і видавця Івана Малковича, став надзвичайно емоційним і щирим одкровенням істинного українця, якому по-справжньому болить Україна. У виступі прозвучало палке бажання довести всьому світові, що Шевченко і модерний, і сучасний, адже з нього постійно ліпили тільки селянського романтика і таврувальника панів, понижуючи образ національного генія до постаті бідного кобзаря.

Як не прикро це усвідомлювати, але й сьогодні саме такий образ Шевченка переважає й досі — кріпак і селянський поет-мученик. Наша українська натура й далі продовжує зациклюватися на образі мученика, затінюючи істинний образ Шевченка-поета, чий «Кобзар» — особливо в часи бездержавності — і аж дотепер правив нам за найвищу Конституцію Національного Духу.

Багато поетів страждали і гинули, але небагато давали прихисток у слові цілій нації, бо справжні Шевченкові смисли в багатьох його творах звучать як важкий, глибокий рок, а не мелясна попса. Годі вже сльозливо розповідати про кріпака, який служив безправним, безсловесним попихачем у панів, а пора змінити парадигму і вести натхненну мову про неймовірного хлопчика, що аж світився великим талантом, який без тата й мами, і без, здавалося, жодних шансів на успіх, створив сам себе. Виявляється, що те його внутрішнє світіння, то далеко не абажурне сяйво, то — вогонь правди. І Шевченко переливає свою правду в поезію, даючи нам вічну, непроминальну енергію українського духу.

Отож і наш з вами святий обов’язок свідчити правду. А правда сьогодні така, що наша держава майже не дбає про українську мову, що все починається й закінчується велемовними, пустопорожніми фразами. Що нас, носіїв української мови, ще й сьогодні багато хто з наших співгромадян трактує як дивакуватих аборигенів. Що ми ще й досі, як соняшник до сонця, повергаємо голови на почуте українське слово.

Адже сказано: на початку було Слово, яке, як відомо, формує свідомість. І з цим словом ми неодмінно повернемося до самих себе і нарешті повнокровно з’явимося на культурній карті світу (З газети, 355 сл.).

Завдання до тексту:

— Визначте тип і стиль мовлення.

— Доведіть, що висловлювання належить до публіцистичного стилю.

— Визначте тему тексту.

— Які слова є ідеєю тексту?

— Які художні засоби вживає автор у тексті?

— Чи змогли ви переосмислити традиційний для нас образ Шевченка завдяки цьому текстові?

— Складіть гроно «Новий Шевченко», використовуючи цитати з тексту.

5.3. Словникова робота.

ОДКРОВЕ́ННЯ, я, сер., книжн., заст. Відверта розповідь; сповідь. 

ПОПИ́ХАЧ, а, чол., розм. 1. Той, хто служить де-небудь, у кого-небудь як виконавець дрібних доручень. 

5.4. Складання складного плану тексту. Користуватися зразком можна, тільки потрібно скласти свій власний і записати його в зошиті.


Орієнтовний план

1.    Шевченко — невичерпний і незбагненний.

2.    Емоційне одкровення Івана Малковича:

а) зациклення на образі мученика і кріпака;

б) його «Кобзар» — найвища Конституція Національного Духу;

в) Шевченкове трактування дійсності — це важкий, глибокий рок, а не мелясна попса;

г) великий талант, що створив себе сам.

3.    Наш з вами святий обов’язок свідчити правду.

4.    Повертаймося до самих себе.


Переказ змісту тексту.

— Стисло перекажіть текст.

VI.          Домашнє завдання.

в окремо заведеному зошиті запишіть цей аудіодиктант.

Дякую!














Доброго дня!
Шановні учні, ми з вами на шляху до завершення навчального року. Тому, кожному учню я раджу бути відповідальним та сумлінним. Попрацюймо!
Дистанційне навчання, це не привід філонити!

Розвиток зв'язного мовлення


У кожного з вас вдома є зошит для розвитку мовлення , тому працюємо саме в ньому.
Тема: Інтерв'ю в публіцистичному стилі. Тема  розрахована на 2 урока

Працюємо на сторінках 41 - 44, завдання 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11,12











































































Тема: Відокремлені означення


. Робота з картками.

 

 

Картка №1                                                      Картка №2

Розставте розділові знаки.

1. Рости міцній моя Вітчизно во імя щастя на землі!. (В.Сосюра). 2. Хай милі друзі вам щастить у дружбі вірній, у праці мирній. (М.Рильський).

3. Україно моя мені в світі нічого не треба тільки б голос твій чути і ніжність твою берегти. (А.Малишко).  4. О земле велетнів роди!.(П.Ти-чина). 5. Слово моя ти єдиная зброя ми не повинні загинуть обоє! (Леся Українка)

 

Знайдіть вставні слова у реченнях і виділіть їх комами. Виправте граматичні помилки.

1. Здаєця гори перевертав би й нечувби втоми.(М.Коцюбинський).

2. Виходить немає нічого неможливого для людини, її розуму й сили. 3. Справді добре смієця той, хто смієцся останій. (М.Стельмах). 4. Звичайно вовкулакице хемери. (М.Рильський). 5. Може ви чули, як пахне зимля?(Т.М.асенко).

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

1.    Що ви знаєте про означення?

2.    Пригадайте, що таке узгоджені і неузгоджені означення. Наведіть приклад.

3.    Які означення називаються поширеними, а які—непоширеними?

Закінчити речення

          Дієприкметниковий зворот—це…

          Дієприкметниковий зворот виділяється комами, якщо…

          Дієприкметниковий зворот не виділяється комами, якщо…

          На письмі дієприкметниковий зворот відокремлюють комами, а у   вимові…     

  Розвязання проблемного завдання.

Згоден?—Не згоден?—Обґрунтуй.

          Один із дідусів мій, а один не мій.

Дідусь, у смушевій шапці, в підшитих шкірою валянцях, сидить під хатою на призьбі.

 

Дідусь у смушевій шапці і в підшитих шкірою валянцях сидить під хатою на призьбі.

 

Чи можете ви сказати, який із дідусів мій. Чому ви так думаєте ?

 Щоб правильно визначити це, треба знати умови відокремлення означень. 






. Застосування набутих знань на практиці.

1.    Робота в парах. Плутанина. Речення переплутали свої відокремлені члени і вийшла нісенітниця. Поверніть дієприкметникові звороти  пояснюваним словам, поставте розділові знаки.

1.У спортивній залі знаходився великий більярдний стіл, порослий зеленим очеретом. 2. Великі карі очі, запряжені в наповнений яблуками віз, дивилися наполохано. 3. Сад спускався до річки, стривоженої вогнем. 4. На зеленій галявині спокійно паслася пара коней, завішаний важкою червоною портьєрою. 5. Великі вікна, покриті червоним сукном, тьмяно світилися.

1.    Творче моделювання

Із поданих пар простих речень за зразком змоделювати речення, ускладнені відокремленими означеннями. Указати на умови відокремлення.

Зразок. Заходимо до напівосвітленого храму. Храм сповнений музикою органа (О. Балабко). Заходимо до напівосвітленого храму, сповненого музикою органа.

1. Чорний верх робив поставу княгині Ольги врочистою і стрункою. Цей верх був розшитий білими перлами (Р. Іванченко). 2. Нині ця пам’ятка нашої культури ХІ століття зберігається в приміщенні національної бібліотеки Франції. Ця пам’ятка названа Реймським євангелієм (О. Балабко). 3. Чарувала думку поета краса придунайських просторів із скіфськими могилами, гаями. Ці могили, гаї були вкриті пізньою осінньою позолотою (І. Пільгук). 4. Це старовинне козацьке полкове місто Переяслав тепер було зруйноване, занедбане. Місто Переяслав було колись красиве й горде (Д. Чуб). 5. Олександр Вертинський став виразником музичного обличчя Парижа 20х - початку 30х років, співаком. Співак був популярним у всій Європі.

 8.    Дослідження-відновлення

Відновити речення, уставляючи з довідки відокремлені означення. Указати на причини відокремлення їх і спосіб вираження.

1. Шестигранник, тіло, ... , називається гексаедром. 2. Бісектрисою називають геометричне місце точок, ... . 3. Сукупність букв, ... , становить алфавіт. 4. Алгебраїчний вираз - це вираз, складений з букв і чисел, ... . 4. Гекто застосовується для утворення похідних одиниць вимірювання, ... . 5. Площини і прямі, ... , називають горизонтальними (З математичного словника).

Довідка: більший від основної в 100 разів; однаково віддалений від сторін кута; прийнятий у системі письма якої-небудь мови і розміщений у певному порядку; обмежений шістьма площинами, гранями; паралельний до площини горизонту; поєднаний між собою скінчене число разів діями додавання, віднімання, множення і добування кореня.

Коментар учителя. Увага! Відокремлені означення, виражені дієприкметниковими зворотами або прикметниками, узгоджуються в тому ж роді, числі й відмінку, що й означуване слово, якого вони стосуються.

Домашнє завдання: 

\Трансформувати речення так, щоб виділені означення виконували роль відокремлених. Визначити спосіб їх вираження.

1. Вільний і винахідливий козак Степан жив у містечку Городище (Л. Мацько). 2. Обабіч уторованої дороги громадилися стрімкі й неприступні вершини (С. Плачинда). 3. Графу Потоцькому захотілося створити в Карпівці небачене у світі неповторне, незвичайне, казкове диво (П. Наніїв). 4. В уяві стояв безборонний, з величезними кулачищами полонений січовий стрілець (Б. Антоненко-Давидович). 5. Холодне й голодне дитя було відгороджене від усіх важкими стінами глухоти й німоти (М. Слабошпицький).















































































 

Тема: Речення з відокремленими членами

 





1.    Мовне дослідження.

Прочитайте речення, подані парами. Порівняйте їх.

Сходило велике і ласкаве сонце.

Луги струсили срібну росу і

розляглися співами своїх соловейків.

Навколо була сила-силенна ягід.

 

Сходило сонце, велике і ласкаве.

Луги, струшуючи срібну росу,

розляглися співами своїх соловейків.

Ягід навколо, особливо дикої малини, було сила-силенна.

-    Як співвідносяться пари речень першого і другого стовпчика?

-    Які речення мають більш самостійне додаткове значення?

-    Які з повідомлень є основними, а які додатковими?

-    Смислове та інтонаційне виділення членів речення для посилення їхнього

 значення називається відокремленням. А які ж члени речення називатимуться

 відокремленими?

-     У запропонованих реченнях визначте, від яких слів і які питання можна поставити до відокремлених членів.

-    Зробіть висновок, які члени речення можуть відокремлюватися.

-    Чи  можуть відокремлюватися головні члени речення?  

(Відокремлюватися можуть тільки другорядні члени, бо вони є додатковим

 повідомленням до основної думки, яка виражається головними членами

 речення. Тому головні члени не відокремлюються, бо вони є носіями

 основного повідомлення.)

Відокремлення буває обов'язкове (зумовлене специфікою конструкції) й

 факультативне, що його здійснює автор, з волі якого посилюються,

 підкреслюються, наголошуються або послаблюються певні відтінки значення.

 Обов'язково відокремлюються, наприклад, дієприслівниковий зворот та

 дієприкметниковий зворот, що стоїть після означуваного слова.

Якщо в науковому та офіційно-діловому стилях факультативне відокремлення

 майже відсутнє, то для мови художньої літератури воно характерне.

Слід розрізняти уточнюючі члени речення й відокремлені. Уточнюючими

 називають члени речення, що мають додаткове значення, уточнене стосовно

 того члена речення, з яким вони зв'язані однією синтаксичною функцією.

Уточнюватися можуть не тільки другорядні, а й головні члени речення. Наприклад:

 Обидва, Діденко і Чумак, прислухались до шереху у передпокої.

В усному мовленні відокремлені члени виділяються інтонацією, а на письмі –

 комами (деколи - тире). Відокремлені члени речення вимовляються повільніше

 від основного тексту, кінцеве слово відокремленого звороту є логічно

 наголошеним. Наприклад:

Пояснювальний диктант.

Записати речення, знайти і підкреслити відокремлені члени, пояснити умови відокремлення.

Весело, вільно струмочки побігли, радісну вість несучи. Угору, до сонця, росами вмите тягнеться жито. Земля, живими соками багата, Дніпру дарує воду негірку. А він всміхається, привітний. Дубів статечних велетенські руки тримають світ, високий та ясний. Ягід навколо, особливо дикої малини, було сила-силенна.

Творча вправа.

 Поширте подані речення відокремленими членами, поясніть розділові знаки.

1.    У спраглому небі гойдається вітер одвічних лип. 2. Чути переплеск весла. 3. Сонце сховалось за лісом. 4. Стояла  надзвичайно приємна й тиха весна.

 Складіть речення, використовуючи подані слова і словосполучення як відокремлені члени. Поставте розділові знаки.

1.    Ясний від сонця. 2. Розливши плесо сиве. 3. Між високими вербами. 4. Вітром збите. 

Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Складіть план усного зв'язного висловлювання про відокремлені члени речення

Виписати з підручника літератури по два приклади речень з відокремленими членами.

 Підготувати запитання для гри «Вірю – не вірю» за темою «Відокремлені члени речення». 

Виписати із творів Т.Шевченка 6 речень із відокремленими членами.

 





















Тема: Звертання. Непоширені та поширені звертання.Розділові знаки при звертаннях

За знаннями - вперед!!!

Перегляньте відео



Вправи на закріплення виконуємо всі запропоновані. Дякую!


Д.З. Складть діалог з використанням звертань.






















Однорідні члени речення (із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком). Поширені й непоширені однорідні члени речення. Смислові відношення між однорідними членами речення. Речення з кількома рядами однорідних членів

Повторення вивченого. Тренажер за посиланням. 
https://onlinetestpad.com/ua/test/183400-odnoridni-chleni-rechennya

Повторіть, що знаєте. І опрацюйте новий матеріал





Відношення між однорідними членами речення

Сполучники

З якою метою використовуються

Приклади

єднальні

і (й), та (у значенні і), ані, і—і, ні—ні, ані—ані

смислова спорідненість, посилення заперечення, властивість підсилювальних часток

Тільки на хмари, на небо виллю і жаль, і жагу (В. Сосюра)

протиставні

а, але, та, однак, зате, проте, тільки

виражають протиставлення

Довкола вже не тільки торішнє пріле листя, а й зелена трава (Ю. Смолич)

розділові

або, чи, або—або, чи—чи, то—то, не то—не то, чи то—чи то

указують на непевність або можливість одного з двох явищ

Чи то садок, чи то город, чи то поле (Панас Мирний)



Для того, щоб зрозуміти, чи був ти уважний, чи опрацьовув як слід навчальний матеріал, пройди тест за посиланям, а результат сфотографуй тв прийшли на Вайбер. Дякую

https://naurok.com.ua/test/odnoridni-chleni-rechennya-samostiyna-robota-1-714248.html














Доброго дня, любі учні! ПОПРАЦЮЙМО !!!
Данна тема розрахована на 2 уроки.
Завдання виконуємо у зошиті. Зошити зберігаємо!

Однорідні члени речення (зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком). Кома  між однорідними членами речення

 Прочитайте текст. Яка  тема цього тексту? Сформулюйте основну його думку. Які аргументи на підтвердження основної думки наводить автор? До якого типу мовлення належить текст? Який стиль мовлення використано у тексті? Поясніть, як досягається цілісність і зв’язність тексту. Які мовні засоби  для цього використовуються?

Гідність

Є така тонка і ніжна, сильна й мужня, недоторкана і незламна річ – гідність людської особистості. В житті людина зустрічається з красою і підлістю, радістю і горем; в її духовному житті бувають години торжества і години страждання; душу її стрясає всепоглинаюча любов і відчуття мерзенності; бувають такі повороти і збіги обставин, коли треба відмовитися від задоволення й піти на жертву в ім’я блага рідної. Близької людини; особливо гараздів дружини і дітей, треба підвестися силою своїх думок, переконань над почуттям і емоційним пориванням.

Усе це вимагає гідності. Треба з гідністю жити, працювати, користуватися літературними і духовними благами, на які ти маєш право, з гідністю переживати радість і горе, з гідністю хворіти і зустрічати свою останню годину. У найважчій ситуації – навіть тоді, коли життя здається нестерпним. Не можна переступати ту межу, за якою закінчується владарювання   розуму над нашими вчинками і починається темна стихія інстинктів і егоїстичних бажань. Бережи, утверджуй, розвивай, піднось всю людську гідність! Корінь твоєї гідності – у благородних переконаннях і думках.

Гідність – це мудра влада тримати себе в руках. Шляхетність твоєї людської особистості виявляється в тому. Наскільки мудро і тонко ти зумів визначити, що є гідне і що є негідне. Гідне має стати самою суттю твоєї духовної культури, негідне нехай викликає в тебе презирство і огиду (В.Сухомлинський).

Письмове завдання: Ø Випишіть члени речення, що відповідають на одне й те питання й відносяться до одного члена речення. Обрахуйте кількість однорідних членів речення у тексті. Дати визначення однорідним членам речення.

Опрацювання теретичного матеріалу 






Прочитати речення, визначити
 в них однорідні члени речення. Визначити слово, до якого вони відносяться, поставити до них питання. Зясувати, якими членами речення – головними чи другорядними – вони є. У яких реченнях однорідні члени поєднуються тільки  за допомогою інтонації? У яких – за допомогою інтонації переліку та сполучників? На ваш розсуд записати 2 речення у зошит, підкреслити однорідні члени речення, тими рисками, які позначають член речення.

Ми маємо право на сум і любов, на щастя, на сонце і трави (В. Симоненко). А тим часом місяць пливе оглядать і небо, і зорі, і землю, і море (Т. Шевченко). Тече вода  в синє море, та не витікає (Т. Шевченко). Над Россю, Дніпром і Сулою в задумі шепочуть гаї (В. Симоненко). Земля на прощання посміхнулась – і потемніла (Панас Мирний).Було щастя – не вернеться тепер (О. Квітневий).

Поставити розділові знаки в схемах, 
O O O.

O і O і O.

O і O O і O.

О але О.

О О і О.

як О так і О.


Поміркуйте, чому: а) у першому реченні немає ком, хоча сполучник вжито двічі; б) у другому реченні перед першим сполучником ставиться кома, а перед другим - не ставиться.

1. Люблю твій шум і шепіт серед поля і серцем чую силу наливну

(А. Малишко).

2. Скресли ріки, і крижини безладно громадились і шурхотіли у течії повноводдя (Р. Іванченко).

Для більшого розуміння пропоную переглянути навчальне відео




Пояснювальний диктант

 Записати. Поставити  розділові знаки . Пояснити їх вживання.

Полтавщина виплекала багатьох талановитих земляків. Звідси пішов у мандри світом видатний український філософ поет і просвітитель Григорій Сковорода. Над полтавською землею сходила зоря основоположника нової української літератури Івана Котляревського  тут формувався світогляд Миколи Гоголя  Панаса Мирного Євгена Гребінки… З наших країв тягнуться корені роду Петра Чайковського композиторів Георгія та Платона Майбород  Олександра Білаша  полтавського тембру голос Івана Козловського. Пісенні традиції Марусі Чурай продовжує Раїса Кириченко…

З нашої землі йшли до слави математик Михайло Остроградський. Хірург Микола Скліфософський лікар Микола Касян вчений-грунтознавець Василь Докучаєв художники Григорій М’ясоєдов і Микола Ярошенко педагоги Антон Макаренко й Василь Сухомлинський геній космонавтики Юрій Кондратюк (Шаргей) письменники Олесь Гончар Павло Загребельний Володимир Малик Олександр Ковінька  Пилип Капельгородський Андрій Головко Михайло Шевченко 

Клоуз-тест. Питання не переписуємо, записуємо після цифри відповідь.

1.Однорідними можуть бути як…  так і  …члени речення.

2. За змістом однорідні члени речення між собою...

3.Назвати види зв'язку між однорідними членами речення:

4. Однорідні члени речення за будовою можуть бути... 

5. Не є однорідними членами речення...

6. Розділові знаки, які ставляться між однорідними членами речення.

Домашнє завдання: Пройти онлайн тести за посиланням

https://naurok.com.ua/test/odnoridni-chleni-rechennya-8klas-56215.html






























































































Для повторення матеріалу перегляньте відео


Після перегляду виконайте завдання.

https://learningapps.org/view2061815


Доброго дня! Продовжуємо займатись!

Завдання на період 30.04 - 03.04.2020



Книги – морська глибина: 
Хто в них пірне аж до дна, 
Той, хоч і труду мав досить,
 Дивнії перли виносить.
 І. Франко 

Анотація (лат.) – короткий виклад змісту книги, часто з критичною оцінкою її.
Візьміть улюблену вами книгу. Застосовуючи опрацьовану інформацію, знайти у книжці бібліографію з анотацією (на звороті титульної сторінки або на останній сторінці), особливу увагу звернути на те, що входить до бібліографії (вихідні дані книжки), а також на обсяг і зміст анотації.

Складання схеми «Анотація». Анотація складається з 2 частин. 
Перша частина – бібліографія : – автор; – назва твору; – видавництво; – рік видання; 3 – кількість сторінок.
 Друга частина – текст анотації : – жанр твору (історичний, пригодницький, фантастичний); – персонажі; – час, місце дії; – тема; – адресат

Гра «Угадай твір за анотацією» 

Текст 1
Автобіографічна повість М. Стельмаха зображує нелегке дитинство хлопчика Михайлика, у якого не було навіть чобіт. Але це зовсім не завадило йому відчувати радість життя, помічати красу навколишньої природи, бути добрим і милосердним, поважати хліборобську працю українського села. У книзі зібрані спогади про рідних письменника – батька, матір, діда з бабусею. Саме від них він отримав перші уроки людяності, відчуття прекрасного, здатність до мрії, почуття гумору і проніс їх через усе своє життя. Книга адресована школярам віком 10 – 15 років. 

Текст 2 
Казка має підзаголовок: для малих і великих. І це не даремно. За фантастичними, казковими подіями криються великі істини: не треба бути скупим, не можна збудувати свого щастя на воєнному лихолітті, на чужому горі та зубожінні. Мала мишка зрозуміла це й покарала, як могла, господаря, покинула теплий дім і пішла жити в поле. Чому так трапилося, ви дізнаєтесь, прочитавши цей твір. Книга розрахована на широке коло читачів. 

 Чи звернули ви увагу на шаблонні (стандартні) вирази в анотації :
 – у книзі зібрані спогади;
 – до книги увійшли;
 – книга адресована;
 – книга розрахована на широке коло читачів.

 Шаблонні вирази, щоб зацікавити, заінтригувати : – чому так трапилось, ви дізнаєтесь, прочитавши книгу;
 – яку таємницю приховує герой?

 А чи не забули ми про прислівники, яка їх роль у тексті анотації? 

 Дослідження-спостереження над мовним матеріалом

 Перед вами дві картки з текстами-анотаціями. Прочитайте текст. Чи є в ньому прислівники? якщо так, підкресли.

КАРТКА 1. Стороженко Олекса. Скарб. – К. : Знання, 2018. – 223 с.
 Люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся, головного героя оповідання Олекси Стороженка «Скарб», показує, що безділля і ситість – це ще не щастя. Не може бути щасливою та людина, котра, не зігріваючи своїм теплом інших, проживає свій вік. Хоч і таланило в усьому Павлусеві, але його щастя мало б хто захотів. Оповідання має повчальний характер. Книга розрахована на широке коло читачів.


КАРТКА 2

Перепишіть текст-анотацію, на місці крапок уставте дібрані з довідки прислівники. 
Стороженко Олекса. Скарб. – К. : Знання, 2018. – 223 с. 

..... люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся, головного героя оповідання Олекси Стороженка «Скарб», ….. показує, що безділля і 5 ситість – це ще не щастя. Не може бути щасливою та людина, котра, не зігріваючи своїм теплом інших, ….. й ….. проживає свій вік. Хоч і таланило ….. і в усьому Павлусеві, але його щастя мало б хто захотів …... Оповідання має повчальний характер. Книга розрахована на широке коло читачів. 

ДОВІДКА Безцільно, завжди, безглуздо, здавна, по-справжньому, переконливо. 

 Який із текстів-анотацій більш виразний, чому?( звичайно той текст виразніший, який насичений прислівниками)

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Скласти анотацію  книжки  М. Павленко. Русалонька із 7-В або Прокляття роду Кулаківських  за планом.

 1. Подайте бібліографію: вихідні дані книжки. 
2. Вкажіть:  – коли й де відбуваються події, про які розказано в книжці;
 – хто головний герой, чим він цікавий;
 – у яку ситуацію (несподівану, скрутну, цікаву) потрапляє цей герой;
– які проблеми він прагне вирішити; 
– які перешкоди долає.
 Пам’ятайте: – обсяг анотації – 5-6 речень (1 – 2 абзаци); 
– складаючи анотацію, використовуйте прислівники;
 – не оцінюйте книжки! 
– мета анотації – зацікавити читача.

ДЯКУЮ!

Це Цікаво!

ТОП – 8 
ЗАХОПЛЮЮЧИХ КНИГ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ ВІД УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ 

1. Галина Ткачук «Вечірні крамниці вулиці Волоської» 
2. Володимир Арєнєв «Душниця» 
3. Ірен Роздобудько «Арсен» 
4. Наталія Щерба «Часодії»
 5. Сергій Гридін «Не такий» 
6. Оксана Лущевська «Інший дім» 
7. Галина Рис «Намалюй мене пташкою»
 8. Дзвінка Матіяш «День Сніговика»

На окремому аркуші прохаю виконати цю КОНТРОЛЬНУ РОБОТУ ЗА ТЕМОЮ
 " ПРИСЛІВНИК". Бажано 2 варіанти
Та прислати мені відповіді на мобільний додаток Viber

Контрольна робота
І варіант

Початковий рівень (кожна відповідь 0.5 б.)
  1. Усі слова є прислівниками у рядку:
А. впевнено, прекрасно, котрийсь;
Б. ліньки, попередньо, використано;
В. пошепки, інколи, сам на сам;
Г. раз у раз, обидва, мирно.
  1. Прислівник – це..
А. незмінна  особлива форма дієслова;
Б. самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета;
В. незмінна самостійна частина мови;
Г. службова частина мови.
  1. Прислівники поділяються на такі розряди:
А. якісні, відносні, присвійні;
Б. якісно-означальні, обставинні;
В. похідні та непохідні;
Г. безособові, неозначені, означено-особові.
  1. Прислівник напам’ять до розряду:
А. способу дії;
Б. місця;
В. причини;
Г. якісно-означальні.
  1. Помилку в написанні прислівника допущено в рядку:
А. віч-на-віч;
Б.  сам-на-сам;
В. вгорі;
Г. як-небудь.
  1. Прислівник мимоволі утворено способом:
А. префіксально-суфіксальним;
Б. основоскладання;
В. безафіксним;
Г. суфіксальним.
123456
Середній рівень
  1. Установити відповідність між прислівниками та їх розрядами за значенням(Кожна пара прислівників – 0.4 б.)
  1. чемно        А. причини
  2. навприсядки        Б. часу
  3. післязавтра        В. способу дії
  4. згарячу        Г. міри й ступеня дії
  5. трохи        Д. якісно-означальні
12345
  1. Установити відповідність між прислівником та способом його творення( кожна пара 0.25 б.)
  1. сильно        А. основоскладання
  2. праворуч        Б. префіксально- суфіксальний
  3. весною        В. суфіксальний
  4. зліва        Г. перехід однієї частини мови в іншу
1234
Достатній рівень
  1. Скласти речення зі словами по-старому і по старому(кожне речення 0.5 б.)
  1. Записати слова, знявши риску. (кожне слово 0.2 б.)
В/гору, сам/на/сам, любо/дорого. раз/у/раз, на/весні, пліч/о/пліч, само/вільно, власно/руч, де/небудь, на/перекір.

Контрольна робота
ІІ варіант

Початковий рівень (кожна відповідь 0.5 б.)
  1. Усі слова є прислівниками у рядку:
А. випадково, весною, пішки;
Б. на пам’ять, завширшки, втричі;
В. поріг, по-моєму, прекрасно;
Г. любо-дорого, навзаєм, використано.
  1. Прислівник відповідає на питання:
А. який? чий?
Б. що роблячи? що зробивши?
В. як? наскільки? навіщо?
Г. скільки? котрий?
3. Які прислівники можуть утворювати ступені порівняння?:
А. якісні, відносні, присвійні;
Б. якісно-означальні;
В. обставинні часу;
Г. обставинні причини та місця.
  1. Прислівник набагато до розряду:
А. способу дії;
Б. міри та ступеня дії;
В. причини;
Г. якісно-означальні.
  1. Помилку в утворенні форми ступеня порівняння прислівника допущено в рядку:
А. найліпше;
Б.  більш актуально;
В. найменш вдало;
Г. менш гірше.
  1. Усі прислівники пишуться з двома -нн у рядку:
А. прекрасн..о, невблаган..о, незграбн..о;
Б. грішн..о, невпин..о, живописн..о;
В. рівнин..о, туман..о, спосон..я;
Г. бажан..о, попідтин..ю, перлин..о.
123456
Середній рівень
7. Установити відповідність між прислівниками та їх розрядами за значенням(Кожна пара прислівників – 0.4 б.)
  1. довіку        А. причини
  2. наперекір        Б. часу
  3. спересердя        В. способу дії
  4. вдвічі        Г. міри й ступеня дії
  5. по-українськи        Д. мети
12345
  1. Установити відповідність між прислівником та формою ступеня порівняння прислівника( кожна пара 0.25 б.)
  1. холодніше      А. проста форма найвищого ступеня порівняння
  2. найбільш чисто       Б. складена форма найвищого ступеня порівняння
  3. найгірше        В. проста форма вищого ступеня порівняння
  4. більш вдало        Г. складена форма вищого ступеня порівняння
1234
Достатній рівень
  1. Утворити усі можливі форми ступенів порівняння прислівників легко, мало.(кожний ланцюжок  0.5 б.)
  1. Записати слова, знявши риску. (кожне слово 0.2 б.)
Зо/зла, де/небудь, в/двічі, що/най/сильніше, без/кінця, дарма/що,час/від/часу, поза/торік, яко/мога, по/перше.
ДЯКУЮ!!!


Рада вітати  учнів 7 класу! Зичу здоров'я!

Як парость виноградної лози ,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно політь бур᾽ян,
Чистіше від сльози вона хай буде,
Вірно і слухняно нехай щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям…
                                                                                                                       М. Рильский

В період з 6.04 по 10.04. 2020 ми розпочинаємо розгляд нової частини мови. Це службова частина мови " Прийменник"

Велике прохання, виконуйте завдання у робочому зошиті.





1.    Мовне дослідження.
-         Прочитайте речення, скажіть, чого йому бракує? Відновіть речення, визначте функцію слів, які ви вставили.
Весна зіткала вчора гобелен
___ лузі   –  __  трав, __ квітів, __ верболозів.
-         Що таке гобелен?

/ За тлумачним словником, це килим із художньо витканою картиною, зображенням.  Декоративна тканина./



Прийменник – незмінна службова частина мови, яка виражає залежність одного повнозначного слова від іншого у словосполученні. Найчастіше прийменники вживаються разом із іменниками, можуть також вживатися із займенниками та числівниками.
Прийменники самі членами речення не виступають, а підкреслюються разом із тим членом, з яким пов'язаний за змістом.
-         Давайте підкреслимо члени речення у записаному реченні.
Весна зіткала вчора гобелен у  лузі – з трав, із квітів, з верболозів.
-         На що вказують прийменники з іменниками?
/зіткала (де?) у лузі – місце дії;

гобелен (який?) з трав, із квітів, з верболозів  - ознака предмета./





3.    Робота з підручником  .
Опрацювати параграф 42, 43 с. 158

виконати вправи 449, 451 с. 159


.            Гра «Камінь спотикання».
- словосполучення , в яких допущені помилки, пропонується прибрати з них « камінь спотикання». виправити помилки.

1. По цій причині.
2. Сумувати по матері.
3. Слідкувати по підручнику.
4. Розкажи за брата.
5. Що сказати за навчання.
6. При житті дідуся.
7. По закону.
8. Я прийшов по справі.
9. Один день в місяць.
10.  В дві години.
11. На протязі двох днів.
12. Із-за вас запізнились.
13. В залежності від умов.






Виконаємо завдання на кмітливість, одночасно опрацюємо матеріал. Продовжіть речення.

1.    Незмінна  самостійна  частина  мови 
2.    Слово  або  сполучення  слів , яке  називає  того,  до  кого  звернена  мова 
3.    Словниковий  склад  мови 
4.    Тринадцята  буква  алфавіту 
        5.Частина  мови  ,  яка  вказує  на  предмет 
        6. Змінна  частина  слова  
       7.Розділ мовознавчої  науки , який  вивчає  звуки  мовлення 
       8. Слова  з  протилежним  значенням  
       9. Назвіть одне слово, яке починалося б  -И-
       10. Частина  слова , що  стоїть  перед  коренем 

Виписати  похідні  й      непохідні   прийменники 
  Навколо  станції на  пагорбах  і  в  долині ,  скільки  сягає  око,  дерева   вкрилися  цвітом.  Усередині  смерчу  частки  повітря  обертаються  з  дивовижною  швидкістю,  руйнуючи  все  на  своєму  шляху. На  воді  лежали  широкі  темно-зелені  листки  латаття ,  а  поміж  них  жовтіли  голівки  лілей.. Ще  в  сиву  давнину    на  Поділлі,  у  тихій  і  затишній  долині,  де  било  з-під  землі  кришталеве  джерело,  осіли  люди.  Коли  дерева  в  селі  розкутаються  ,  коли  хати  з-за  своїх  запон  зелених  та  жовтих  повиходять  на  шлях,  мерзлякувато  світячи  голими  своїми  стінами,  хочеться  тоді  піти  в  поле.

Четвертий  зайвий”       
   Випишіть  з  кожного  рядка  зайве  слово.
   А . За/для , по/близу,  по/серед, на/відміну/від.
   Б.  З/попід,  з/поміж, на/зустріч, із/під.
   В. З/метою, на/чолі, з/за, за/допомогою.

ДОМаАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Списати, розкриваючи дужки. Прокоментувати орфограму «Написання похідних прийменників разом, окремо й через дефіс».
(За)для нас; (з)поміж нас; (по)між людьми; (на)чолі(з) учителем; (з)під опіки батьків; (на)зустріч щастю; (у)напрямку(до) площі; (на)передодні свята; (по)над деревами; (у)ві сні; (з)(по)над гір; (з)над вершин дерев.

ДЯКУЮ!!!


Доброго всім тижня! Навчаємося, закріплюємо знання та виконуємо вправи! Завдання виконуються вами до кінця квітня.

Продовжуємо дізнаватись нове про прийменник. Виконуємо в робочому зошиті завдання з презентації. Дякую!























День добрий, друзі, ще один урок
          До вас прийшов за розкладом сьогодні.
                                          Отож озбройтесь книгою й пером,

    Щоб упірнуть у мовну нам безодню.

Складіть словосполучення з наведеними словами. На які відно­шення вказують прийменники?
Підійшов, дерево; сів, верба; пахощі, поле;  розта­шувався, ставом; скривився, болю; помилився, неуважність; знайшов, траву; ставитися, повагою; після, урок; дерево, листя; собака, хвіст


Зробити висновок  про вживання прийменників із  відмінками.( усно)
ВІДМІНКИ
ПРИЙМЕННИКИ
ПРИКЛАДИ

Родовий

Без, біля, від, для, до, з-за,
 з-під, проти, за, між, в (у), з коло
Без даху, біля дверей, від сестри, до батьків, з-під землі

Давальний
Завдяки, всупереч, вслід, навперейми, навздогін, наперекір, назустріч
Завдяки їй, вслід йому, наперекір погоді,     назустріч сонцю
Знахідний
Над, під, перед, поза, за, на, між, об, по
Під ранок, перед себе, об стіл,  з відро
Орудний
Над, під, перед, поза, з, за, між
Під кущем, перед хатою,            з учнями
Місцевий
На, по, в (у)
По дорозі, у мисці, в озері,        на волі

       Висновок:  Прийменник може вживатися з формою одного, двох та трьох  відмінків.  Прийменники не вживаються з Н.в. і К.в. Лише з прийменниками вживається М.в.  

 Виконання вправ. Визначити відмінок іменників і назвати значення прийменника. Дослідити, з яким відмінком вживаються  непохідні прийменники. 
Біля тину, від криниці, край села, наприкінці казки, під час канікул, назустріч сонцю, наперекір йому, вслід їй,  на противагу сказаному, за село, по воду, незважаючи на негоду, повз нас, з дітьми, над полями, згідно з законом, у зв’язку зі святом, у столі, на стежині, о першій годині, по волі.
 Висновок: тільки  непохідні прийменники вживаються у місцевому відмінку. За цією ознакою можна  відрізнити місцевий відмінок від давального.

Хвилинка  - цікавинка

Від якої назви кінської збруї можна утворити два приймен­ники? (По, від)
Який термін на означення певної кількості ліків складається з двох простих прийменників? (До, за)
Яке слово, що є причиною для якихось дій, учинків, склада­ється з двох простих прийменників? (При, від)
З якими частинами мови прийменники ніколи не вживаються? (З дієсловами)
Які іменники можуть уживатися в ролі прийменників? (Край, кінець, круг, коло, шляхом, з

Гра «Назви другу половинку»   
1.    Від зорі….(до зорі).
2.    З ранку …(до вечора).
3.    З голови…(до ніг).
4.    З корабля…(на бал).
5.    Від А…(до Я).
6.    З рук…(у руки).
7.    З вуст…(в уста).
8.    З дня…(на день).
9.    Від краю…(до краю).
10.З року…(в рік).
11.Від малого..(до великого).
12.З п’ятого…(на десяте).
13. З хворої голови…(на здорову).
14. Від низу…(до верху).

Домашнє завдання:
Розкрийте дужки.
Хтось (з, із, зі) нас, дорога (з, із, зі) міста, тесляр (з, із, зі) хутора, Олена (з, із, зі) матір'ю, розмовляла (з, із, зі) батьком, онук (з, із, зі) дідусем, оглядач (з, із, зі) Львова, зустрілася (з, із, зі) артистами, вийшов (з, із, зі) двору, іти (з, із, зі) іншими, привітали (з, із, зі) святом, прощатися (з, із, зі) світом, (з, із, зі) щирим серцем.

Прохаю прослухать диктант і записать на окремому листі. Дякую! Зберігаємо !



Вітаю учнів 7 класу! Ми наблизились до закінчення навчального року, але ще залишились  завдання. Попрацюймо!

Сполучник


Виконаємо завдання у зошиті.

Вправа 470 с.167
Вправа 473 с. 167
Вправа 482 с.170
Вправа 497 с. 176

Частка


Вправа 509 с.181
Вправа 524 с.185
Вправа 533 с. 188

Вигук



Вправа 543 с. 192
Вправа 545 с. 192

Здійснити самоперевірку за сторінками підручника с.196 - 197


При допомозі батьків чи братів та сестер написати переказ. Майте на увазі, цей переказ контрольний. Допомога полягає у тому, що рідні вам читають текст, а ви по пам'яті записуєте. Крім того, складаємо план, який записуємо перед текстом. Працюємо на окремому подвійному аркуші.

Світ великий. Історія його — не менша. Ми вивчаємо історію різних держав. Проте, яку б країну не вивчали, які б захоплюючі історичні події не відкривалися б перед нами, повинні пам'ятати завжди про історію свого народу, землі, на якій живемо.
Пам'ять — одна з найважливіших властивостей людини. Так, як не можна забувати власного батька і матір, бо вони дали життя, дім, у якому народився і виріс, так не можна забувати свій народ та його історію. Ми — частинка народу. Без всіх нас немає ні народу, ні історії.
Так, як не можна забувати своїх рідних, близьких ні в хвилини радості, ні в години печалі, так не можна забувати нашої землі, бо це — першооснова. З неї ми вийшли, до неї і прийдемо. Люди не є людьми, якщо вони не мають ні мови, ні пам'яті, ні землі, ні роду. Пам'ятаймо про це!
Ми не знаємо, що принесе нам завтрашній день. Людина завжди жила і живе вірою та надією на краще. Але пам'ятаймо, що ніщо не приходить само собою, як і не змінюється без людини.
Щоб жити краще — потрібно краще працювати. Це стосується всіх: мене, батьків, друзів, сусідів. Людська праця потребує знань. Знання здобуваються в навчанні. Вчімось. Зробімо так, щоб день сьогоднішній став гордістю для майбутнього.          

Після написання переказу  продовжіть текст власними міркуванням про те, чи важливо людині знати історію своєї держави та яким ви бачите своє майбутнє.


Велике прохання виконуємо також і контрольну роботу за вивченим матеріалом. Також на подвійному листочку.
ст. 196 - 197 підручника, 12 запитань. записуємо і питання і варіант відповіді.

ДЯКУЮ!!!

Комментариев нет:

Отправить комментарий